Ali fotoni, ki letijo s svetlobno hitrostjo, pridobivajo na masi?

Ne, fotoni ne pridobijo mase, s tem ko se gibljejo s svetlobno hitrostjo. Ravno obratno, s svetlobno hitrostjo se lahko gibljejo zaradi tega, ker so brez mase. Povedano še nekoliko drugače, ker so brez mase se ne morejo gibati z nikakršno drugačno hitrostjo kot le s svetlobno (seveda tu mislimo le na širjenje elektromagnetnega sevanja v vakuumu). Morda se vse skupaj sliši kot povsem prazna izjava, češ svetloba se ne more gibati z nikakršno drugačno hitrostjo kot s hitrostjo svetlobe. Vendar pa ni čisto tako. S svetlobno hitrostjo se bo gibal vsak brezmasni delec, pa naj bo to foton, graviton, nevtrino ali kakšen drug, še neodkrit ali le v teoriji nastopajoč brezmasen delec.

Da se brezmasni delec giblje s svetlobno hitrostjo, lahko povemo še nekoliko drugače: nikoli ne bomo mogli najti inercialnega sistema, v katerem bi foton miroval! Pojasnimo to še nekoliko drugače: naj si nasproti stojita dva možaka in naj prvi posveti v smeri drugega s svetilko. Naj prvi ob tem, ko posveti s svetilko, teče kolikor le more hitro glede na drugega, vedno se bo svetloba gibala glede nanj s svetlobno hitrostjo.

Tu imamo torej opraviti z dvema povsem ločenima primeroma: delec ima maso ali pa je nima, pri čemer med njima ne obstaja zvezen prehod. Naj bo masa delca še tako majhna, dokler je različna od nič, bomo še vedno lahko delec ustavili, našli torej inercialni sistem v katerem miruje. Prav tako masivnega delca nikoli ne bomo mogli pospešiti do svetlobne hitrosti. Naj v pospeševanje vložimo še toliko energije, svetlobni hitrosti se bomo vedno približali le poljubno blizu. Glede mase fotona poleg tega obstaja tudi zelo stroga eksperimentalna zgornja meja, ki trenutno pravi, da je masa fotona pod 5 10-66 kg.