CERN1 (Evropski laboratorij za nuklearne raziskave) je včeraj, 7. avgusta 2008, objavil datum pričetka obratovanja LHC (Large Hadron Collider ali Veliki Hadronski Trkalnik). 10. septembra letos bo tako predvidoma prvič zaokrožil curek protonov po novem pospeševalniku, ki so ga znanstveniki gradili zadnjih sedem let, prvi načrti zanj pa so stari skoraj trideset let. Pospeševalnik leži okoli 100 metrov pod zemeljskih površjem v bližini Ženeve v 27 kilometrskem krožnem tunelu. Za ukrivljanje tira protonskih curkov bo skrbelo okoli 1600 superprevodnih magnetov. Ob normalnem delovanju morajo le ti biti ohlajeni na le 1.9 K, kar je nižje od temperature vesolja v medgalaktičnem prostoru. Ohlajevanje magnetov je večmesečno opravilo, ki je sedaj bolj ali manj končano. Do 10. septembra čaka znanstvenike še sinhronizacija LHC z verigo predpospeševalnikov, ki vbrizgava protonske curke v LHC. Vbrizgavanje prvega curka protonov si bodo 10. septembra lahko novinarji ogledali v živo iz nadzornega centra, prenašala pa jih bo tudi Evrovizija.

Nadaljnje informacije lahko najdete na: http://www.cern.ch/lhc-first-beam

1 CERN je vodilni laboratorij za fiziko delcev na svetu. Sedež ima v Ženevi, Švica, njegove članice so Avstrija, Belgija, Bolgarija, Češka, Danska, Finska, Francija, Nemčija, Grčija, Madžarska, Italija, Nizozemska, Norveška, Poljska, Portugalska, Slovaška, Španija, Švedska, Švica in Velika Britanija. Status opazovalk imajo Indija, Izrael, Japonska, Rusija, ZDA, Turčija, Evropska komisija in UNESCO. Slovenija ni članica CERN, niti nima statusa opazovalke.