Spoštovani predsednik vlade Republike Slovenije gospod Borut Pahor,

pred nekaj meseci ste znanstveno skupnost pozvali, naj Vam posreduje nove ideje, ki bi učinkovito prispevale k razvojnemu preboju države.

Večkrat je že bilo poudarjeno, da je naša znanost v povprečju sicer solidna, a žal nima dovolj vrhunskih imen, ki bi izstopala v svetovnem merilu. Vsaka raziskovalna skupnost za svoj uspešen razvoj nujno potrebuje tudi izjemne posameznike, ki neprestano objavljajo svetovno odmevne raziskovalne članke ali znanstvene monografije. Na pomanjkanje takšnih “špic” so v preteklosti javno že opozarjali naši ugledni akademiki, med njimi fizik dr. Robert Blinc: “Če hočete dosežke, ki dosežejo razcvet, prenašati v industrijo, potem ne boste prenašali povprečnih dosežkov, ker ne bodo dali ekonomskega povračila. Morate prenašati le vrhunske dosežke in tu smo šibki.”

Na nedavnem informativnem dnevu o projektih, ki jih za vrhunske znanstvene raziskave razpisuje Evropski raziskovalni svet, se nam je porodila ideja, kako bi z minimalnimi stroški v Slovenijo privabili raziskovalce, ki so na svojih področjih v samem svetovnem vrhu. Raziskovalni projekti ERC so namenjeni prav finančni podpori v svetovnem merilu vrhunskim raziskovalcem in mlajšim, ki kažejo potencial, da to postanejo. Do sedaj je projekt ERC dobil le en Slovenec, dr. Jernej Ule, vendar zanj ni kandidiral iz Slovenije, ampak iz Cambridgea. Na vprašanje, če bi bil pripravljen kandidirati tudi iz Slovenije, je odgovoril: “Stvar je preprosta, rabim prostor za delo vsaj šestih raziskovalcev in ne preveč dodatnih pedagoških obveznosti.”

Ker lahko takšne infrastrukturne pogoje v Sloveniji brez težav zagotovimo, Vam kot razvojno idejo predlagamo, da bi, podobno kot to že počnejo druge evropske države, tudi mi začeli aktivno vabiti vrhunske znanstvenike, da kandidirajo za projekte ERC iz Slovenije. V tem vabilu bi se morala vlada le konkretno zavezati, da jim bo zagotovila ustrezno administrativno podporo in primerno infrastrukturo za delo, če projekt dobijo, ves denar za raziskovanje pa prispeva ERC.

Na Uradu Vlade Republike Slovenije za Slovence v zamejstvu in po svetu so v preteklih letih pripravili imenik slovenskih znanstvenikov in drugih vrhunskih strokovnjakov, ki delujejo v tujini. Naš konkretni predlog je, da bi se na imena s tega seznama s pisnim povabilom in omenjeno zavezo obrnili kar Vi osebno kot predsednik vlade RS.

V upanju, da boste našo idejo za razvojni preboj Slovenije podprli, Vas prav lepo pozdravljamo,

dr. Sašo Dolenc
dr. Luka Omladič
dr. Matej Accetto
dr. Samo Kreft
dr. Petra Malovrh

V Ljubljani, 23. 9. 2010

Dodatek: Odgovor ne pobudo (21.10.2010).

Kot prvo, pričakoval bi, da se vsi zavedamo, da živimo v kapitalizmu. Zakaj? Če jaz hočem pridobiti izobrazbo moram nekaj ponuditi kot ekvivalent. To pa je denar. Prav tako, če gospodarstvo potrebuje znanje za drznost, konkurenčnost, preživetje, itd., ne pa za "kreativni lopovluk" mora poiskati in plačati to znanje. Ne boste verjeli, toda je res, to znanje ni na internetu, temveč v glavah ljudi. Torej, podjetja naj zaposlijo imetnike znanja (dr. mag. uni, karkoli imamo po bolonji) in naj jih primerno plačajo, da se ne bi zgodil emigration (Dr. Breda Mulec Kabinet ministra/The cabinet of Minister, Competencies and Values for… Beri dalje »

Matej Accetto

Anonimni, prav vsa modrost to žal sicer ni, en del ste je vsekakor navedli, hvala lepa. Le tega še ne razumem – ste s svojim komentarjem želeli konkretni pobudi pritrditi ali jo grajati?

Anže Ž

Meni je pobuda sicer všeč, na žalost pa je po mojem mnenju malce premalo dodelana (no, ampak saj gre samo za delovno verzijo, ki bo postala sčasoma bolj zrela, ne?). Recimo, da Slovenija raziskovalcem takega kova res ponudi infrastrukturo, oni pa dobijo ERC grant. Kaj se zgodi, ko je z grantom konec, raziskovalcu pa ne uspe dobiti novega (kar je zelo realno)? Nikjer ni bilo namreč omenjeno, da bo raziskovalec dobil zaposlitev na kakšni slovenski inštituciji za nedoločen čas – ali to pomeni, da bomo raziskovalce privabili v Slovenijo potem pa na njih pozabili ob prvi priložnosti? Trenutno je financiranje… Beri dalje »

zupan

Se povsem strinjam s komentarjem Anzeta Z., da bi za zazivetje ERC pobude predvsem potrebovali zavezo institucije na kateri posameznik kandidira, da ga ob uspesni kandidaturi caka stalna sluzba (verjetno neke vrste tenure-track). A mogoce podpisniki niso hoteli s tem prevec komplicirati predsedniku vlade – navsezadnje je do neke mere tudi stvar institucij, da si izborijo dodatna stalna mesta za take izjemne posameznike.

Matej Accetto

Podpisniki vsekakor niso hoteli preveč komplicirati, ker je bistvena osnovna ideja, res pa tudi vsaj jaz ne vem, kdo je na tem seznamu in ali so osebe s seznama že dobile kakršenkoli (=ne s to pobudo povezan) dopis z omenjenega urada. Kar se tiče števila raziskovalcev v ekipi, jih subvencija ERC po mojem ne omejuje – edina omejitev je 1,5 milijona EUR možnih sredstev za 5 let (+500.000 EUR za nakup morebitne nove opreme); če ti uspe v proračun smiselno umestiti plačila za šest sodelavcev, nimajo na ERC nič proti. Glede tega, ali bo raziskovalca po koncu projekta čakala redna… Beri dalje »

Sašo Dolenc

Glede "imenika slovenskih znanstvenikov in drugih vrhunskih strokovnjakov, ki delujejo v tujini" bi dodal, da imajo zelo verjetno na Uradu še bistveno obsežnejši seznam, kot je ta, ki je objavljen na internetu, saj sigurno niso dali vsi soglasja za javno objavo podatkov. Je pa pisno povabilo "imen s seznama" mišljeno kot prvi konkreten korak, da pobuda ne bi bila tako abstraktna. V bodoče moramo nujno vzpostaviti mehanizme za aktivno novačenje vseh sposobnih strokovnjakov, ki bi bili pripravljeni delovati v Sloveniji. Uspešne države to zelo aktivno počnejo (Finska, Švica…). Mi bi lahko v svoj prid izkoristili lokalne prednosti na področju bivše… Beri dalje »

Sašo Dolenc

Samo opozoril bi, da o sorodni problematiki govori tudi odlična Alenkina objava: Kaj pa neslovenci?