Časniki, ki pokrivajo področje (poljudne) znanosti so v zadnjih dneh začeli objavljati spiske naj-zgodb minulega leta.

Spisek 100 naj zgodb Discover Magazine je na voljo tukaj. Zgodbe si sledijo takole: 1. so nevtrini ki potujejo z nadsvetlobno hitrostjo, 2. napredek v boju s HIV, 3. superračunalnik Watson je zmagal na Jeopardy!, medtem ko je npr. iskanje higgsovega bozona celo pod zgodbo o kolesih na 32. mestu.

Nature sicer ni rangiral zgodb, kratek povzetek dogajanja l. 2011 pa je na voljo tukaj. Med zgodbami najdemo dogajanje okoli zarodnih celic v laboratoriju in na sodiščih; uganke o osnovnih delcih – od dogajanja okoli morebitnih negravitacijskih signalov temne snovi (po nekaj klikih vključno z omembo mojega prispevka), nadsvetlobnih nevtrinov, pa do iskanj na LHC ter zaprtja Tevatrona. Medtem ko je leto 2011 zaznamovalo kar nekaj znanstvenih škandalov, pa so znanstveniki odigrali pomembno pozitivno vlogo kot udeleženci pri arabskih pomladi. Leto 2011 je zaznamovala še upokojitev space-shuttla, težave naslednika Hubbla – James Webb Space Telescope, in eksplozija v odkrivanju planetov izven našega osončja. Medtem ko se je odkrivanje novih zdravil upočasnilo, pa je določanje DNA zaporedja postalo izredno poceni. Znanstveniki so se tudi soočali s političnimi pritiski in zmanjševanjem proračunov, l. 2011 pa je tudi videlo jedrsko nesrečo v Fukushimi. Opisi 10 ljudi, ki stojijo za naj-zgodbami so na voljo tukaj. Predvsem slednje toplo priporočam, res zanimivo branje.

Spisek Cosmos časopisa je tukaj. Prvi trije? Odkritje Zemlji podobnega planeta, nadsvetlobni nevtrini in higgs.

Scientific American: 1. Fukushima, 2. socialna omrežja in arabska pomlad, 3. nadsvetlobni nevtrini, 4. ekstremno vreme, 5. higgs.

Science odkritja leta so: zmagovalec je HIV prevencija za antivirusnimi zdravili, finalisti pa so odkritje o izvoru najpogostejših meteoritov na Zemlji; odkritje da so se naši predniki verjetno parili s sorodnimi hominidi; odkritje strukture proteina fotosistem II, ki je ključen pri fotosintezi; odkritje oblakov vodika v vesolju, ki naj bi bili sestavljeni iz prvotnega vodika nastalega ob prapoku; klasifikacija mikrobnih kultur v našem telesu; cepivo za malarijo; planeti izven našega osončja; načrtovanje struktur zeolitov; ter odkritje da celice, ki se več ne delijo pospešujejo staranje.